woensdag 27 augustus 2014

Honing


Als we dan naar de wonderlijke Bij kijken, zie je dat het een bijzondere insect is.
Allaah zegt: "En jouw Heer inspireerde de bij: "Bouw huizen in de bergen en in de bomen en in wat zij (de mensen) bouwen. Eet dan van alle vruchten en volg de wegen die jouw Heer makkelijk maakte." Er komt uit hun buiken een drank met verschillende kleuren, daarin is genezing voor de mensen. Voorwaar, daarin is zeker een Teken voor een volk dat nadenkt." [Surah An-Nahl:68-69]
In de traditionele geneeskunde gebruikt men planten als basis voor een geneesmiddel; de ene plant is geneeskrachtiger dan de ander of een combinatie van verschillende planten, zoals een recept. En de dosis van het geneesmiddel is ook heel belangrijk. Het wonderbaarlijke aan de bij is dat hij gestuurd wordt door Allaah om zijn huis te bouwen op hoogte en vervolgens te eten van de planten, met een geneeskrachtige stof  als eindproduct. Uit hun buiken komt er namelijk verschillende kleuren honing.
In de Qur'an en Sunnah wordt er altijd gesproken over het drinken van honing. Dus niet honing eten maar het mengen met water zodat je het kan opdrinken. Het was een gewoonte van Mohammed (vrede zij met hem) om honing te drinken gemengd met water.
Volgens een authentieke overlevering adviseerde Mohammed (vrede zij met hem) een man om honing te drinken ter genezing van pijn in het buik en deze man genas uiteindelijk. (Bukhari)
Het is overgeleverd door Ibn 'Abbaas (radiAllaahu ‘anhuma) dat de Profeet (salAllaahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Genezing is in drie (zaken): in de insnijding (snee) van degene die hijama verricht, in het drinken van honing en in het brandmerken met vuur, maar ik verbied mijn Oemmah (gemeenschap) het brandmerken." (Bukhari)

Als ik 's ochtends een eetlepel pure honing in mijn glas water doe, ben ik Allaah dankbaar voor deze gunst. Wanneer ik Bismillah zeg en een slok neem, geniet ik van pure zoete smaak en denk ik aan alle bloemen die de bij heeft bezocht. De bijen werken hun hele leven hiervoor en kiezen de heerlijke nectar uit waarin de gezonde stoffen zitten. Dit is inderdaad een teken voor een volk dat nadenkt en een genezing voor de mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten